Project: storingspagina’s

Bij mij en mijn collega’s waren de oude storingspagina’s van www.centraalbeheer.nl een doorn in het oog. Voor site-eigenaren (of beheerders) wordt zo’n storingspagina altijd té vaak bezocht. We zijn uiteraard eerst begonnen met het optimaliseren van de omstandigheden.

Daarna hebben we de 3 type storingspagina’s die wij feitelijk kennen opnieuw vormgegeven. En neem maar van mij aan: het is een hele verbetering gebleken. Het blijft mooi dat je met kleine maatregelen, grote verbeteringen teweeg kunt brengen.

404-pagina

tdbnl_cba_404.png

We hebben opgelet tijdens de 404 lessen; de hoofdnavigatie en de look & feel zijn gelijk aan alle andere pagina’s op de site, je bent niet per ongeluk van de site ‘afgevallen’. Een lijst met veel gezochte pagina’s in de 3 hoofdcategorieën van de site en een zoekfunctie voor overige pagina’s. Een vriendelijke ‘mea-culpa’ van onze kant en contactgegevens voor blijvende 404-paniek.

Storingspagina

tdbnl_cba_storing.png

Wanneer je deze pagina ziet, is er een grote storing op de website gaande en is deze op dat moment helemaal niet bereikbaar. De enige oplossing is dan ‘Even Apeldoorn bellen…!’. Daarom staat er op deze pagina géén enkele vorm van navigatie, alleen 2 telefoonnumers als call-to-action.

We hebben overwogen om er een gekke ‘Even Apeldoorn bellen…!’ pagina van te maken, maar daar zit je vast niet op te wachen als je bezoek door een technische omstandigheid op een teleurstelling uit draait.

Einde sessie-pagina

tdbnl_cba_sessie.png

De meest vervelende pagina om terecht te komen. Er wordt van de bezoeker namelijk actie verwacht. Voor optimale veiligheid is er een gelimiteerde sessietijd ingesteld. Wanneer deze is verlopen moet de bezoeker de sessie zélf opnieuw opstarten door op de button te klikken. Om die reden hebben wij gekozen om geen afleidende navigatie te plaatsen, en het te beperken tot één dominante call-to-action button.

404 Inspiratie

Behalve ‘nuttige’ storingspagina’s zijn er ook een heleboel leuke en creatieve versies in omloop, zie ook deze mooie blogpost op Smashing Magazine. Hebben jullie misschien goede voorbeelden of aanvullende tips voor goede storingspagina’s?

Oja oops… nu nog de 404 van deze blog…

Edit: de oude versies van de 404 en de sessieverlopen pagina

Zoek de ## verschillen??

Oude storingspagina centraalbeheer.nl

Oude 404 pagina centraalbeheer.nl

10 thoughts on “Project: storingspagina’s

  1. Cornelis Kolbach

    Helder stuk en de belangrijkste kenmerken waar een 404-pagina aan moet voldoen staan er in. Laten we hopen dat de 404-pagina steeds minder het ondergeschoven kindje gaat zijn.

  2. Jeroen Coumans

    Goed om te zien dat ook bij Centraal Beheer gewerkt wordt aan “defensive design”. Ik kan me voorstellen dat de simpelheid van zulk soort pagina’s niet in verhouding staat tot de ontwikkeltijd, maar dat dit wel gerechtvaardigd is door het belang ervan. Is er ook nog gewerkt vanuit gebruikersonderzoek, statistieken, ed.?

  3. Tanja Post author

    @Cornelis: ik hoop het ook. ps. bedankt voor de link op Ddux ;-)

    @Jeroen: We hebben geen gebruikersonderzoek op deze pagina’s losgelaten, sluit ik niet uit voor de toekomst trouwens.

    De ontwikkeling is wel vanuit de statistieken ontstaan, zoals ik al zei: elke bezoeker op een storingspagina is er één té veel. Statistieken en funnels worden nauwkeurig in de gaten gehouden en hoewel ik het idee heb dat de effectiviteit beslist omhoog is gegaan, kan ik er helaas geen cijfers als bewijsmateriaal tegenaan gooien. :-)

    Waanzinnig coole site heb je trouwens Jeroen, ben ik voorlopig nog op aan het rondkijken!

  4. Bas Bakker

    De pagina’s zien er goed uit.

    Kun je de oude ontwerpen van error pagina’s ook toevoegen? Ik heb geen ervaring met 404 pagina-ontwerp en ook niet met de pagina’s van Centraal beheer. Het lijkt mij daarom leuk en vooral leerzaam als je ze kan / mag laten zien.

  5. Reinier Meenhors

    Nette 404s! Ik vraag me alleen af of de bullet list rechtsonder in de eerste 404 eenduidig genoeg is?

    • E-mail > actie vd gebruiker
    • Terugbellen > actie v CBA maar lijkt taalkundig een actie vd gebruiker
    • 055 telnr > lijkt mogelijk in het verlengde te liggen van tweede bulletlist, frustrerend/verwarrend voor de gebruiker die al getrakteerd werd op missende content(?)

    Alternatief zou iets langs deze lijn kunnen zijn:

    • E-mail sturen
    • Teruggebeld worden
    • Zelf Apeldoorn bellen 055

  6. Tanja Post author

    @Reinier, bedankt voor de tips ik ga ermee de barricades op!! Wordt vervolgt!

    @Bas Bakker: heb er 2 in mijn archief kunnen vinden, bij de postblost toegevoegd.

  7. Reinier Meenhorst

    @Annedien Erg grappig als voorbeeld, maar als online krantenlezer kan ik het wat minder waarderen als er iets niet meer is. Dan schiet ik spontaan in Jakob Nielsen modus.
    Vooral als het om updates van artikelen gaat waarbij het origineel verdwijnt, maar dat er vervolgens meerdere in mijn (partial) feeds opduiken met enkele letters verschil.

Comments are closed.