Usabilityweb: Scrollbar mythe ontrafeld?

Gevonden op usabilityweb door Stefan Wobben: Over een stelregel waarin gezegd wordt dat het belangrijkste boven de vouw van een website moet worden geplaatst omdat gebruikers niet zouden scrollen. Clicktale doet een poging en analyseerden statistieken van 120.000 pageviews en hen valt het volgende op:

  1. 91% van de onderzochte pagina’s heeft een scrollbar;
  2. Op 76% van de pagina’s wordt tot op zekere hoogte gescrolled;
  3. Op 22% van de pagina’s is helemaal tot het einde gescrolled.

In meer dan dan 90% van de gevallen wordt er dus gescrolled. Op basis van deze bevindingen komt Clicktale met de volgende conclusies:

  1. Prop niet alle informatie boven de vouw. Zet websites wat ruimtelijker op;
  2. Faciliteer je website om te scannen;
  3. Plaats meer afbeeldingen en beperk de hoeveelheid tekst (mensen scannen en lezen niet);
  4. Vermijd scrollstoppers. Dit zijn horizontale lijnen en witruimte waardoor het lijkt alsof de pagina stopt.

» Bron: Unfolding the fold
» Gevonden op: Usabilityweb

Aanvullend nog deze verwijzing naar Nielsen’s recente Top 10 Mistakes in Web Design:

4. Slechte leesbaarheid
“A wall of text is deadly for an interactive experience”, begint Nielsen, hele lappen tekst zijn intimiderend, saai en vermoeiend om te lezen. Maar zelfs tekst opdelen in kleine stukken is niet voldoende, een aantal tips:

    • tussenkopjes
    • opsommingen
    • benadruk keywords
    • korte paragrafen
    • ‘the inverted pyramid’
    (conclussie, toelichting, onderbouwing)
    • losse schrijfstijl
    • geen zware woorden en beperkte terminologie

Creating Passionate Users: “Add graphics to your blog, book, or presentation”

» Gerelateerde Nielsen link: Eyetracking of reading patterns

3 Comments

  1. Interessant! Heb meteen usabilityweb.nl aan mijn bloglines toegevoegd.

  2. :-) goeie site om in de gaten te houden inderdaad!

Comments are closed.