Nielsen’s “Top Ten Mistakes in Web Design”

Door een post van Marco Derksen op Marketingfacts heb ik de vernieuwde Top Ten Mistakes in Web Design gelezen, Nielsen’s 2007 versie. Aan de hand van de vertaling van Marco hieronder, heb ik mijn eigen vertaling er op los gelaten:

    1. Slechte zoekfunctie,
    2. Gebruik van PDF voor online documenten,
    3. Geen verandering van kleur bij hyperlinks die al bezocht zijn,
    4. Slechte leesbaarheid,
    5. Gebruik van vaste fontgrootte,
    6. Pagina’s met lage visability in zoekmachines,
    7. Gebruik van content dat er uit ziet als een advertentie,
    8. Geen consistentie in vormgeving,
    9. Openen van nieuw window na aanklikken van hyperlink,
    10. Niet beantwoorden van gebruikersvragen,

1. Slechte zoekfunctie

Zoekmachines die tikfouten niet kunnen interpreteren of geen afkortingen, en soms zelfs geen korte woorden. Een voorbeeld daarvan is de software van het forum van Digital Camera Resource. Een zoekwoord mag daar niet korter zijn dan 4 letter, rot als je voor posts zoekt over de Canon G7.
Search dcresource.com

2. Gebruik van PDF voor online documenten

PDF files zorgen volgens Nielsen voor een onderbreking van de flow. Ze openen een extern programma (ik geloof dat weinig mensen een PDF plugin in de browser zelf nog gebruiken), forceren een specifiek formaat en opmaak en navigeren slecht of niet. Ze zijn met name geschikt voor handleidingen en andere omvangrijke documenten die geprint moeten worden (zoals polisvoorwaarden). Ik gebruik een extentie voor Flock (voor Firefox die met een hack ook werkt op Flock) Link Alert, die aangeeft -met een klein icoontje- wat voor link het is.
Search dcresource.com

» Gerelateerde Nielsen link: PDF is bad for online reading

3. Geen verandering van kleur bij hyperlinks die al bezocht zijn

Een hekelpunt bij veel ontwerpers is de vorm van links en voor dit punt vooral visited links. Ook bij ons wordt er ook wat afgediscussieerd, want van het onderlijnen tot de kleur. Nielsen is er heel duidelijk voor, maximaal succes behaal je wanneer links onderlijnd zijn én een afwijkende kleur hebben. Een afwijkende kleur voor visited, reeds bezochte, links helpt de gebruiker bij het orienteren (welke heb ik al gehad).

» Gerelateerde Nielsen link: Usability implications of changing link colors
» Gerelateerde Nielsen link: Guidelines for showing links

4. Slechte leesbaarheid

“A wall of text is deadly for an interactive experience”, begint Nielsen, hele lappen tekst zijn intimiderend, saai en vermoeiend om te lezen. Maar zelfs tekst opdelen in kleine stukken is niet voldoende, een aantal tips:

    • tussenkopjes
    • opsommingen
    • benadruk keywords
    • korte paragrafen
    • ‘the inverted pyramid’
    (conclussie, toelichting, onderbouwing)
    • losse schrijfstijl
    • geen zware woorden en beperkte terminologie

Creating Passionate Users: “Add graphics to your blog, book, or presentation”

» Gerelateerde Nielsen link: Eyetracking of reading patterns

5. Gebruik van vaste fontgrootte

Door het gebruik van stylesheets (CSS) kunnen ontwerpers zich verzekeren dat de typografie van fonts nagenoeg altijd hetzelfde is en daarmee overrulen ze de settings van de browser van de gebruiker. Voor veel gebruikers is dit vast gestelde font te klein en moeilijk leesbaar. Een betere optie is fonts niet meer absoluut maar relatief te specificeren, zie ook de link hieronder.

» Gerelateerde Nielsen link: Let Users Control Font Size

6. Pagina’s met lage visability in zoekmachines

Zoekmachines zijn de belangrijkste manier voor gebruikers om op een site te komen (hoe staat het trouwens met de score van blogs, blogging-monitors en tagging netwerken zoals del.icio.us?). Nielsen duikt hier in een aantal basic SEO regels, die hier en daar bijna niet meer van deze tijd lijken te zijn. Ik durf het bijna niet te vragen… Microcontent / Microformats? Ik loop hier nog steeds hopeloos achter.

7. Gebruik van content dat er uit ziet als een advertentie

Internetters hebben een blinde vlek ontwikkeld voor alles wat op een advertentie lijkt, op de text-only advententies van zoekmachines na. Helaas zijn ze daardoor zo geconditioneerd dat ze hebben geleerd alles te negeren wat op een advertentie lijkt. Drie richtlijnen hiervoor:

    Banner blindheid: gebruikers fixeren op niets dat op een banner lijkt, of wat een banner formaat heeft of een dergelijke positionering.
    Animatie allergie: gebruikers negeren doodleuk alles wat blinkt, knippert en andere vormen van beweging.
    Popup paniek: gebruikers klikken een popup weg (met veel fanatisme vaak) nog voor ze erg in hebben wat ze hebben weggeklikt.

8. Geen consistentie in vormgeving

Deze ga ik inlijsten en naast mijn bureau hangen: wanneer iets altijd hetzelfde reageert, hoeven gebruikers er niet over in te zitten. Dus, hoe vaker de gebruiker wordt bevestigd in zijn handelen, hoe meer deze zich in controle zal voelen en dus ook prettiger. Andersom, deste vaker een systeem faalt, deste makkelijker de gebruiker zich onzeker/onplezierig zal voelen bij de ervaring.

Dit vind ik een mooi hoofdstuk: Jakob’s Law of the Web User Experience: “gebruikers spenderen het grootste gedeelte van hun tijd op andere websites.” Dus zullen de gebruikers hun verwachtingen vormen aan de hand van wat er op andere sites gebeurd, dus als jouw site ingewikkelder is in gebruik, dan zal een gebruiker vertrekken.

9. Openen van nieuw window na aanklikken van hyperlink

Een sorry aan mijn collega’s want hier moest ik hardop om lachen: “Opening up new browser windows is like a vacuum cleaner sales person who starts a visit by emptying an ash tray on the customer’s carpet.” Het openen van een nieuw browser window is een design zwakte bod en ondermijnt alle navigatiebuttons van de browser, tot groot verdriet van de gebruiker die niet eens door had dat er een nieuw window werd geopend.

10. Niet beantwoorden van gebruikersvragen

Bezoekers van een website hebben bijna altijd een doel en het grootste falen van een website is het de bezoeker niet toestaan dit doel te behalen. Nu kun je niet altijd in alles voorzien, maar in deze tijd van informatie-overvloed hebben gebruikers gewoon geen tijd om alles op de letter te spellen en op zoek te gaan naar de antwoorden.

Gerelateerde links van Nielsen

» Web design mistakes (1996)
My first list. Luckily, many of these mistakes have been fixed by now.
» Web design mistakes (1999)
» Web design mistakes (2002)
With cartoons.
» Web design mistakes (2003)
» Web design mistakes (2005)
» Good deeds in Web design
» Weblog mistakes
» Top homepage usability guidelines
» Most violated homepage guidelines
» Usability in the Movies — Top 10 Bloopers
See also: Usability 101: Introduction to Usability

One thought on “Nielsen’s “Top Ten Mistakes in Web Design”

  1. Pingback: tanjadebie.nl » Usabilityweb: Scrollbar mythe ontrafeld?

Comments are closed.